fredag 13. august 2010

Blåbær-semifreddo

Semifreddo ("halv-kald") er rett og slett iskrem, men på italiensk. Ikke gelato, som vi kanskje er mest vant til, den har mer karakter som norsk iskrem, og kombineres ofte i kaker og liknende. Daim-kake er vel hva italienere typisk ville kalle semifreddo.


Blåbær-semifreddo

Ingredienser:
2 egg
85 g sukker
ca 100 g blåbær (ikke bruk sånne amerikanske mega-"blåbær"; bruk heller frosne bær om du ikke finner ferske)
2,5 dl kremfløte

Finn frem alle ingrediensene. Kle en brødform (ca 1 - 1,5 l) med plastfolie innvendig. Knus blåbærene med en gaffel, men ikke mos alt. Det er bare fint om det er noen hele bær igjen.

Pisk egg og sukker i en bolle over vannbad. Du skal piske ganske lenge (ca 10 min), til det tykner. (Vannbadet gjør at sukkeret smelter og du får en finere eggedosis.) Pisk videre til den er avkjølt (ca 5 min).

Pisk kremfløten til krem. Bland forsiktig inn blåbærene og eggedosisen. Hell det hele over i brødformen, og sett det i fryseren. Det skal være ferdig etter ca 4 timer, men det er bare å la den stå over natten.


Da jeg disputerte fikk jeg en bok jeg hadde ønsket meg lenge: "Sølvskjeen"; en kokebok full av mat fra det italienske kjøkken. Jeg har prøvd meg på et par oppskrifter, og de ble ikke så veldig vellykket. Men denne gangen tror jeg det var blink – røra smakte veldig godt ... Oppskriften var på bringebær-semifreddo, men jeg hadde ikke bringebær, og brukte blåbær istedet. Dessuten delte jeg porsjonen på 3, så jeg burde gå klar av åndsverkloven når jeg poster oppskriften her.

Isen smakte fantastisk, og vi hadde et glass eiswein ved siden av. Det fungerte bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar