onsdag 18. august 2010

Kjøtt i mørrrrke!

Her er en oppskrift på Kjøtt i mørke, eller Sosekjøtt, eller Bœuf bourguignon på Norsk som jeg liker å kalle det – kjært barn har mange navn. Tom Victor Gausdal sin kokebok "Norsk husmannskost (verdens beste kokebok)" er enda en kokebok jeg fikk når jeg disputerte, og en veldig god bok. (Av en eller annen grunn er kokebøker veldig pop å gi i slike anledninger. Kanskje fordi moralen er at man skal ta igjen det tapte ...) Jeg gjengir min versjon av oppskriften her. (Den er noe modifisert etter smak og erfaring.) Maten er fantastisk god, og lett å lage!

Det er forresten viktig at kjøttet er mørt. Helt ferskt kjøtt duger ikke. Bank det i såfall litt med en kjøtthammer.


Kjøtt i mørke (2 pers.)

300 g storfekjøtt fra høyrygg e.l., i grove terninger
2 ss hvetemel
2 ss smør
2,5 dl vann
1 laurbærblad
1 løk i båter
noen dråper sukkerkulør (kan sløyfes)
3 gulrøtter i grove biter
1/2 purre i grove biter; ikke finhakk
1 ss finhakket timian
1 ts hvitvinseddik
salt og pepper

Kjøtt i mørke er både lett å lage og veldig godt!
Brun kjøttet godt i smør i en stor gryte (ca 4 liter). Tilsett melet og brun videre. Tilsett løken, og brun denne. Ha på vann og laurbærblad og la koke i 35 min.
Sausen bør nå være passe tykk; tilsett meljevning hvis ikke. Tilsett sukkerkulør dersom du vil ha litt mørkere saus. Tilsett grønnsakene, og la koke videre i 15 min. Smak til med salt, pepper og eddik. Tilsett timian helt til slutt.

Server med kokte poteter. Aass Bayer er godt til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar